![](https://cefc16dc7c.clvaw-cdnwnd.com/4b7aee8d92b9b07daa743e7e0c776b29/200000032-a87c3a9793/DSC_3414%20kopie.jpg?ph=cefc16dc7c)
Tancem k tvořivosti
Scénický tanec
Scénický tanec má formu pravidelného kroužku (v tanečních školách, ve školních družinách, volnočasových centrech), kde se děti kontinuálně učí tvořivě využívat pohybové a výrazové možnosti svého těla. Při výuce scénického tance se snažím zprostředkovat dětem hluboký prožitek z tance a společně s nimi tvořím taneční choreografii, určenou pro jevištní vystoupení. Z toho důvodu je potřebná pravidelnost a dlouhodobost, aby si děti osvojily základy taneční techniky (taneční průprava je důležitou součástí výuky, ale není cílem sama o sobě) a dokázaly je použít k samostatnému pohybovému vyjádření.
Hlavním pedagogickým nástrojem je ve scénickém tanci hra, příběhová motivace a učení principům pohybu. Děti si hrají a zároveň se učí - s plně nasměrovanou a zaměřenou pozorností.
![](https://cefc16dc7c.clvaw-cdnwnd.com/4b7aee8d92b9b07daa743e7e0c776b29/200000008-ea851eb850/DSC_3407%20kopie.jpg?ph=cefc16dc7c)
Náplní hodin scénického tance je:
pohybová průprava - cvičení ke zdravému držení těla, posílení svalových skupin, pružnosti páteře, ohebnosti, koordinaci pohybů, polohy těla (lehy, sedy, kleky, chůze), vnímání těla
hudebně-rytmická průprava - cítění rytmu a melodie, jejich změn, provádění pohybu do hudby podle tempa, rytmu, hlasitosti, změny pohybu podle hudebních frází
taneční průprava - taneční chůze, běh, kroky, poskoky, skoky, taneční prvky - překuly, převaly, otočky, pohyby paží, hlavy, hrudníku, pánve, nohou, používání těžiště těla, orientace v prostoru, směry pohybu, dynamika pohybu, kvality pohybu
taneční tvorba - tvořivé taneční hry, taneční improvizace, jednoduché skupinové kompozice, vlastní tvorba dětí na zadání
Kreativní tanec
![](https://cefc16dc7c.clvaw-cdnwnd.com/4b7aee8d92b9b07daa743e7e0c776b29/200000037-dc1d8dd185/DSC_4141%20kopie.jpg?ph=cefc16dc7c)
Kreativní tanec je možné koncipovat jako pravidelný kroužek nebo jednorázový workshop. Více času zde věnujeme tvořivému experimentování s možnostmi těla, taneční technice se věnujeme jen okrajově. Cílem není vznik choreografie (ale může být), taneční improvizace a tvorba menších tanečních a pohybových motivů jsou součástí každé hodiny.
Hlavním pedagogickým nástrojem je v kreativním tanci hra. Děti si hrají a zároveň se učí - s plně nasměrovanou a zaměřenou pozorností. Vedení hodin je v kreativním tanci volnější, více se odvíjí od konkrétního zájmu a zaměření skupiny dětí (např. zájem věnovat se improvizaci, tvorbě, taneční technice, kontaktní improvizaci a jednoduché akrobacii atd.).